En weekend i Milano

I söndags åkte vi till Milanooch hade en mysig weekend fast på vardagarna, hehe! Vi har haft det jättebra och bara fått rå om varandra och mysa! Lite otur har vi haft med vädret, det regnade hela tiden, och att jag var lite sjuk, men det var ju bara att bita ihop. Men förutom de grejerna hade vi det toppen! Ida har nu varit utomlands för första gången och därmed flugit flygplan för första gången. Hon har varit HUR duktig som helst! Resan ner gick toppen, hon var glad från början till slut. Sov i bilen på väg till flygplasen, var glad hela tiden vi väntade på planet, lite rädd när planet gasade på men blev lugn när hon såg på oss att det inte var någon fara. Sen sov hon hela flygresan. När vi skulle landa vaknade hon till och var ledsen i någon sekund. Förmodligen för trycket i öronen så då fick hon äta lite och så var hon glad igen. Sen sov hon hela vägen till hotellet. När vi kom fram gick vi och la oss direkt efterosm klockan då var 2 på natten.

Första dagen började vi med att äta en god hotellfrukost. Ida charmade alla som var på den där frukosten och var så glad som vanligt. Sen gick vi ut på stan och åkte tunnelbana till någon station i början av en fin shoppinggata. Sen promenerade v den gatan fram till den tjusiga katedralen som vi tittade på. Alltså förstå vad galet lång tid det måste ha tagit att bygga den! Så himla fint gjord! Sen fortsatte vi gå på stan lite.

Efter en stund blev det dags för lunch och vi lyckades hitta ett jättemysigt litet café med inriktning på choklad. Dom hade även lite lunch och vi käkade såklart pasta. Jonn tog en väldigt spännande chokladpasta. God, men annorlunda. Jag åt någon pasta med tre sorters tomater som var grym! Givetvis blev det efterrätter med choklad. Smarrigt!

På kvällen hade Jonn spanat på restauranger som skulle vara bra och sen låg ungefär 15 minuters promenad från vårt hotell - perfekt! Det var en riktigt riktigt msig restaurang! Tyvärr tog jag inga bilder på omgivningen, men den kändes så typiskt italiensk med murade väggar, fina vinflaskor på hyllor i mänger, stearinljus och vita dukar. Vi började med förrätt, Jonn tog en risotto och jag tog en antipasti. Parmaskinkan var to die for! Till huvudrätt blev det svart pasta med tonfisk för mig och en riktigt fin köttbit för Jonn. Till det drack vi ett gott men sjuuuuukt starkt vin. Men riktigt gott. Kände mig lite rund om foten när vi skulle gå dock, haha! Såklart beställdes det in efterrätt för Jonn och det blev såklart en Tiramisú.

Dagen efter gjorde vi i princip samma sak - Gick på stan. Planen var att vi skulle besöka varuhuset Peck som säljer massa fina matvaror och också har en jättefin och bra restaurang. När vi kom dit gick vi runt i varuhuset och tittade på alla metervis med fina varor. Ville köpa massa goda ostar och charkisar, jag var ju i himlen! Sen gick vi till restaurangen och där var det såklart fullt.  Gick vidare till deras bistro men sen orkade vi inte, haha! Istället tog vi ett annat ställe som såg schysst ut. Det var absolut god mat men där var det mer smörgåsar typ. Inte lika nice när man jämförde med lunchen dagen innan. Men det blev lite förhastat också för när vi letade runt kom väääääärldens ösregn så vi tänkte typ "Det här blir bra". Hur som helst tog vi även en riktigt god juice efteråt, så lite värt var det allt!

Efter lunchen gick vi lite till på stan och tog också en glass i det fina regniga vädret. Det var så roligt när vi bestämde oss för att ta en glass. Det finns ju Gelaterior lite här och var i Italien. Men när vi ville ha en... Då fanns ingen. Jag tror på riktigt att vi letade i över en timme! Men vi var nog bara på helt fel ställe, haha! Den här dagen shoppade vi i alla fall med oss lite grejer hem. Jonn köpte en tshirt och ett par jättefina badshorts och Ida fick ett par jättesöta jeasshorts. Blir perfekt till maltaresan i juni!

På kvällen tog vi lite ost och vin på hotellet innan middagen. Sen hade Jonn återigen letat upp en restaurang som skulle vara bra. I vanliga fall älskar ju vi båda att gå ut och leta restaurang och välja på känsla. Men i regn är det liksom inte lika mysigt... Så det här var perfekt! Det visade sig att den här restaurangen låg i princip rakt över gatan från vårt hotell. Och det var SÅ bra! Vi beställde in pizza, man måste ju äta pizza i Italien liksom.... Och jag tror att det var den godaste pizzan jag någonsin ätit! En grym kväll!

Sista dagen hade vi ju i princip en hel dag, vi skulle åka från vårt hotell vid 17. Så vi lämnade alla väskor där och tog tunnelbanan in till stan igen. Vi gick och besökte en borg som ligger där. Det var jättefint och kul att se. Sen gick vi runt och strosade lite. Jonn var sugen på att få äta en riktigt bra lasagne så vi googlade "Milanos bästa lasagne" och fick upp en restaurang. Så vi gick dit och tittade. När vi kom dit såg vi att det verkade vara dit alla Italienare som jobbade i närområdet gick för att äta lunch. Med andra ord - perfekt! Vi slog oss ned och beställde in mat. Inget fancy alls. Jonn tog sin lasagn och jag tog en Gnocchi with nuts. Låer ju sjukt tråkigt. Det var den godaste måltiden på hela resan! Haha! Så enkelt och så gott! På vägen hem sen tog vi en glass i en sådan Gelateria som vi hade letat efter förut Och det var så himla gott! Jag skulle kunna leva på italiensk glass!

Vid 17-tiden åkte vi sen från hotellet för att påbörja vår resa hem. Jag trodde det skulle bli lite jobbigare och att Ida skulle vara lite trött och gnällig men icke! Vi åkte buss i 1,5 timme (tog 45 min när vi kom men då var det ju mitt i natten) och då var hon vaken hela tiden. Ledsnade lite på slutet men då fick hon se ett avsnitt babblarna så var hon glad igen! Sen tog det jättelång tid att få checka in på flygplatsen som det alltid gör i Italien och då powernapade Ida lite. Sen när vi kom in genom all security så åt vi middag och bytte blöja och sen var det dags att boarda. Sjukt missnöjd med Ryanair på hemresan. Vi hade inte fått våra sittplatser numrerade helt rätt, vi hade nummer i våra papper, men inte i deras datorer. Och det i sig gör inte så mycket egentligen, om de bara hade löst det snyggt. Men deras lösning var att låta oss (som hade priority boarding eftersom vi hade ett spädbarn med oss) gå på sist av alla och ta de platser som blev kvar. Med en svinotrevlig värdinna också. Heja! Guldstjärna till Ryanairs personal... Not.Jag jobbar själv på ett serviceställe så jag vet att det kan bli väldigt fel. Men då måste man åtminstone försöka ge skenet av att hjälpa till och lösa saker så gott det går. Inte bara vara otrevlig och säga att vi gjort fel. (särskilt när så inte var fallet ens) Nåja. Förutom den bittra människan var det en trevlig åktur. Ida var såååå duktig. I starten somnade hon, jag tar det som att hon var avslappnad! Sen fortsatte hon att sova hela flygresan och vaknade inte förrän jag satte ner henne i bilstolen, där somnade hon om och sov tills vi var hemma. Det har varit en toppenhelg!

Remember me

Ladda ner en egen design gratis